Mijn eerste geschiedenisles! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Luca & Milan Kranenbroek - WaarBenJij.nu Mijn eerste geschiedenisles! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Luca & Milan Kranenbroek - WaarBenJij.nu

Mijn eerste geschiedenisles!

Blijf op de hoogte en volg Luca & Milan

12 September 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallo hallo, ik ben ook hier in Vietnam! Vanmorgen was ik al erg vroeg wakker. Gelukkig was dat niet erg want na mijn flesje moesten we allemaal opstaan en aankleden. Papa heeft broodjes en sap gehaald voor zichzelf, mama en Luca. Na dit ontbijt werden we opgehaald en met een busje naar een plek gebracht waar we in een hele grote bus mochten stappen. Deze bus heeft ons naar de Cu Chi tunnels gebracht. Onderweg hebben we nog een tussenstop gemaakt bij een werkplaats waar allemaal gehandicapte mensen mooie dingen aan het maken waren. Nu mogen jullie raden wie er in de werkplaats het meeste bekeken werd! De hele dag door zie ik vreemde gezichten die mijn uitzicht blokkeren. Ik lag eigenlijk altijd even vriendelijk en dan gaan ze vanzelf weer weg! Toen we bij de tunnels waren moesten we eerst door een hele lange gang lopen waar papa en Luca een mooie sticker kregen voordat we naar binnen mochten. Toen gingen we een rondje door het bos lopen. We kwamen bij een kuil uit die een beetje verstopt was. In deze kuil stonden allemaal stokken met scherpe punten. Daar moet je dus niet in vallen! Een stukje verderop was een super kleine ingang voor de tunnels. Een ingang die verstopt lag in de grond en die alleen door de Vietcong soldaten gebruikt werd. Luca wilde dit natuurlijk wel even proberen. Hij was helemaal niet bang. Ook papa ging in de geheime ingang alleen die hield de ingang niet helemaal geheim: alle blaadjes die op de deksel lagen om de tunnel te verstoppen vielen eraf! We hebben kunnen zien hoe de Vietcong soldaten leefde: hoe ze wapens maakte, wat voor geheime vallen ze maakte, wat ze aten maar ook hoe ze sandalen maakte. Ze maakte zelfs sandalen met de zool verkeerd om, zo liepen de soldaten van Amerika de verkeerde kant op als ze de sporen volgde! In het bos lagen allemaal diepe kuilen die gemaakt zijn door vliegtuigbommen. Papa, mama en Luca zijn natuurlijk ook door de echte tunnels gelopen. Luca wel 2x! De tunnels waren wel een beetje groter gemaakt ze zijn nu 1m breed en 1,20m hoog. Vroeger waren ze 0,60m breed en 0,80m hoog. In het bos stond ook een tank en er was een schietbaan waar heel veel mensen met echte geweren gingen schieten. We hebben ook gezien hoe het velletje van een loempia gemaakt wordt. Luca wilde niet kijken totdat mama vertelde dat ze er loempia’s van maken! Luca en ik hebben tussendoor een lekker ijsje gegeten. Het is hier ook zo warm! De bus heeft ons weer terug naar de stad gebracht en afgezet bij het oorlogsmuseum. Hier was heel veel te zien: vliegtuigen, tanks, helicopters en andere wapens. Er waren ook gevangenissen en spulletjes waar ze gevangen mensen heel veel pijn mee gedaan hebben. Binnen in het museum mochten Luca en ik van papa en mama niet overal mee naar binnen. Er hangen heel veel foto’s waar wij niet van kunnen slapen als we die zien. Papa en mama waren erg onder de indruk! Voor ons was er op de tweede verdieping een speelzaal. Dat was wel fijn: konden we even lekker onze eigen gang gaan. Op de terugweg naar het hotel hebben we in een restaurantje wat gegeten. Ik kreeg mijn fles maar was daar veel te moe voor. Luca mocht ook hier in de speelhoek spelen terwijl ik lekker lag te slapen. Ik werd al snel weer wakker en toen was het echt tijd om naar het hotel te gaan: ik had er even geen zin meer in. Mama heeft mij lekker in bad gedaan. Dat was erg fijn maar daarna was ik nog steeds niet helemaal vrolijk. Ik heb nog even lekker bij papa en mama gelegen en ga nu toch maar snel slapen. Morgen gaan we in een bootje varen! Welterusten! Dikke kus van Milan

  • 12 September 2012 - 20:42

    Karel:

    Leuk je zo te volgen Milan, ik ben reuze benieuwd wat je nog allemaal te wachtten staat.
    Wil je de groetjes doen aan Mamma, Pappa en Luca.
    Groetjes uit Elsloo

  • 12 September 2012 - 23:08

    Wilmie:

    Zo zeg een ijsje dat is weer eens wat anders dan een flesje, Luca moet oppassen voor zijn lekkere loempia's want anders ga je daar ook nog van mee eten. :)
    Ik snap best dat je na zo'n drukke dag erg moe bent dat zou ik ook wel zijn.
    Nou ik lees morgen wel weer hoe het in het bootje is gegaan. Misschien is dat wel een fijne plek om te slapen. ;)
    Groetjes en slaap lekker,
    Wilmie.

  • 12 September 2012 - 23:16

    Wendy Bertrams:

    Hoi Milan,
    Spannend zeg de tunnels,daar zou ik ook wel een keertje heen willen,maar ik denk niet dat ik erin durf/pas.
    Wat ben jij toch een bofkont dat je dat allemaal mee mag maken.
    Je moet af en toe wel lekker slapen hoor,want anders ben je te moe om al die andere mooie dingen in Vietnam te bekijken.
    Heel veel plezier morgen in de boot,doe je wel een zwemvestje aan?
    Groetjes aan iedereen !

    ps hoe is het met mama????

  • 13 September 2012 - 14:07

    Erica:

    Dag familie Kranenbroek !!!
    Hier even een berichtje uit de Boterbloem, waar alles gewoon zijn gangetje gaat... Geen spannende tunnels, geen lekkere loempia's en ook geen bootje varen... Maar geniet van al die mooie, leuke, spannende, lekkere dingen en een dikke knuffel van mij !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luca & Milan

Hey hallo! Ik ben Luca! Zijn jullie benieuwd naar alle avonturen die ik ga beleven? Kijk dan in mijn dagboek! Op 15 Maart 2012 heb ik een broertje gekregen! Nu kunnen Milan en ik samen met papa en mama mee op reis!

Actief sinds 15 Maart 2010
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 58781

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2016 - 28 Augustus 2016

Maleisie 2016

10 Augustus 2015 - 29 Augustus 2015

Maleisië 2015!

19 Februari 2014 - 10 Maart 2014

Zuid afrika!

08 September 2012 - 29 September 2012

Vietnam, een verre reis met z'n viertjes!

14 Juni 2011 - 06 Juli 2011

Amerika hier kom ik aan!

21 Maart 2010 - 12 April 2010

Van Bangkok naar Kuala Lumpur

Landen bezocht: