De eerste 4 dagen - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Luca & Milan Kranenbroek - WaarBenJij.nu De eerste 4 dagen - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Luca & Milan Kranenbroek - WaarBenJij.nu

De eerste 4 dagen

Door: Luca Kranenbroek

Blijf op de hoogte en volg Luca & Milan

12 Augustus 2016 | Maleisië, Kota Kinabalu

Maandag 8 Augustus. Eindelijk weer op reis.
We zijn vandaag erg vroeg op gestaan. We gaan met de auto naar het Ibis hotel. Daar parkeren we de auto en slapen we nog een nachtje als we terug zijn. Met de bus rijden we naar Schiphol waar we heel erg op tijd zijn omdat papa en mama gehoord hebben dat er veel strenge controles zijn. Helemaal niets van te merken en dus moeten we bijna een uur wachten voordat de balie open is en we onze grote tassen weg kunnen brengen. Dan snel naar de handbagagecontrole, wat ook binnen 10 minuten gepiept is. Daarna de paspoortcontrole en we hebben nog tijd genoeg om te spelen. We vermaken ons prima bij Nemo op Schiphol. Lekker klimmen en proefjes doen. Als het tijd is om het vliegtuig in te gaan mogen we bijna als eerste! In het vliegtuig krijgen we een lekkere lunch: penne met saus. Papa en mama hebben vlees. We hebben ook allebei nog een super lieve teddybeer gekregen! Op het scherm kunnen we leuke filmpjes kijken. Milan heeft zijn eigen koptelefoon mee en als hij die op heeft en wil praten, heeft hij niet door dat hij door het hele vliegtuig heen schreeuwt. Het duurt maar een paar uurtjes voordat we in Istanbul aankomen waar we over mogen stappen in een ander vliegtuig. Deze heeft nog grotere schermen om filmpjes op te kijken! Inmiddels hebben we wel weer honger echter duurt het even voordat we eten krijgen. Milan en mama krijgen bijna als allerlaatste van het vliegtuig eten en daar wordt Milan een beetje vervelend van. Na het eten is het tijd om te slapen. Milan slaapt bijna de rest van de eis en ook ik slaap even. Na nog eens 11 uurtjes vliegen zijn we dan eindelijk in Maleisië! We zijn erg snel door de paspoortcontrole. Op de bagage moeten we iets langer wachten en natuurlijk kost het weer even tijd om de goede pinautomaat te vinden. Dan gaan we met de taxi naar het hotel. O ja, het is inmiddels natuurlijk dinsdagochtend. Na 20 minuten zijn we in ons hotelletje waar we een fijne kamer hebben. Tijd om te douchen, te spelen en uit te rusten! Na 2 uurtjes slapen lopen we naar de Mc Donalds om wat te eten. Daarna lopen we nog een rondje door het park waar een mooie grote speeltuin is en waar Milan en ik kokosnoten vinden. Daarna eten we nog een ijsje en is het weer mooi geweest. We gaan lekker slapen en morgen gaan we nog een keertje vliegen.

Woensdag 10 Augustus. Naar Borneo.

We zijn vandaag om half 9 opgehaald door een taxi-mevrouw. Daar moest Milan wel even aan wennen. Hij vroeg nog: “wie gaat ons nu rijden?”. Vandaag vliegen we met Air Asia en vertrekken we vanaf KLIA 2. Dit vliegveld ligt naast het internationale vliegveld KLIA maar is nog mooier en groter. We eten eerst een lekker ontbijtje voordat we onze tassen af kunnen geven. Ook hier zijn we snel door alle controles heen. Nu hebben we nog tijd genoeg om even rond te kijken en te spelen. De vlucht naar Borneo duur 3 uurtjes. We vliegen over de grote stad Kota Kinabalu en zijn mooie eilandjes voor de kust liggen. We hebben een auto gehuurd die we meteen op kunnen halen. De auto is net iets groter dan onze rode Kia maar er is gelukkig ruimte genoeg voor onze spullen. Voor papa is het weer even wennen dat iedereen hier links rijdt. Milan vind het allemaal wel grappig. Na een half uurtje rijden zijn we bijna in 1x naar ons hostel gereden. Alleen op het einde moesten we even zoeken omdat we gewoon voorbij gereden waren. Na 10 minuten vechten met het autoalarm kunnen we inchecken en onze spullen naar de kamer brengen. Er is een grappig groot bed gemaakt van pallets en een stapelbed waar Milan en ik om de beurt een nachtje bovenin mogen slapen. Na even relaxen en douchen wandelen we naar de Waterfront waar allemaal restaurantjes zijn. Er is ook een vismarkt waar ik met een grote boog omheen loop want het stinkt daar te erg. Onderweg koelen we even af met een soft ijsje. Na onze wandeling eten we op de seafood markt waar ik een hele grote kom met soep bestel. Milan wil weer frietjes natuurlijk. Papa en mama eten gebakken rijst me groenten en vlees of vis. Als toetje halen we op de fruitmarkt vers fruit en verse sapjes. Dan is het al weer tijd om naar bed te gaan zodat we morgen fit zijn en leuke dingen kunnen doen.

Donderdag 11 Augustus. Tunku Abdul Rahman Marine Park.
Na een simpel ontbijtje in ons hostel wandelen we naar de Jesselton haven. Onderweg kopen we nog wat lekkers en wat te drinken. Milan en ik kopen in een winkeltje allebei een mooie actie pop waar we de rest van de dag mee bezig blijven. In de haven kopen we tickets om naar 2 van de 5 eilandjes van het Tunku Abdel Rahman Marine Park te mogen. Na 20 minuten varen met een speedboot komen we aan op het eerste eiland dat we bezoeken: Manukan. Op dit eiland hebben we tijd genoeg om rond te kijken, te picknicken, te spelen, te zwemmen en papa gaat een rondje snorkelen. Ook mogen we op de rotsen klimmen wat Milan en ik natuurlijk super gaaf vinden. Na een paar uurtjes komt de speedboot ons weer ophalen en brengt ons naar Sapi, een ander eilandje. Hier drinken we eerst wat op het strand. Papa en mama een sapje. Milan en ik vers kokoswater uit een kokosnoot. Toen we op dit eiland aankwamen zagen we dat je hier met een zip line over het water kan vliegen. Dat wilde mama en ik natuurlijk wel even uitproberen! We werden met een speedboot naar het eiland Gaya gebracht waar we een bergpad omhoog konden klimmen. We kregen eerst allebei een harnas om en een helm op en natuurlijk moesten we een katrol meenemen om over de kabel te gaan. Na een flinke klim werden we aan de kabel gehangen en vlogen we over de zee weer terug naar Sapi. Super gaaf. Mama ging veel sneller dan mij en haalde mij in. Ik bleef op het einde natuurlijk ook nog hangen boven zee zodat een van de mannen mij op moest komen halen. Wel heel gaaf. Papa en Milan waren ondertussen lekker in de zee aan het zwemmen en aan het kijken hoe wij voorbij gevlogen kwamen! Mama en ik zijn over het pad naar beneden gewandeld. Onder aan het pad zat een grote dikke leguaan! Tijd om een frisse duik te nemen! Met papa mocht ik nog snorkelen. Er zitten hier heel veel vissen! De dag was alweer bijna om. Met de speedboot werden we weer terug naar de Jesselton haven gebrachte en omdat we allemaal wel een beetje moe waren hebben we een taxi terug naar ons hostel genomen. Milan is zelfs in de speedboot in slaap gevallen! We hadden ook niet zo heel veel zin meer om ver te lopen dus zijn we wee op de Seafood markt gaan eten. De dames vonden het super leuk om ons weer te zien! Aan de zijkant van het restaurant staan allemaal bakken waar je zelf je vis of krab uit kunt zoeken en die maken ze dan voor je klaar. Milan ging even kijken en toen ging een mevrouw een paling uit een bak halen zodat hij deze bete kon bekijken. Milan dacht dat het een slang was en kwam als een speer terug gerend naar onze tafel. Daar moest iedereen wel om lachen. Papa bestelde krab. Hij vond het erg lekker. Na het eten hebben we nog een ijsje gekocht en zijn we terug naar ons hostel gegaan.

• 13 Augustus 2016 - 11:15

Loes:

Waaauw! Wat gaaf al die avontuurtjes zo :)
    Goed van blijven genieten!!!

• 13 Augustus 2016 - 18:49

Wendy:

Fijn dat je het naar je zin hebt op Borneo, maar zip linen?? Nee dat durf ik echt niet.

Ik kan niet wachten op je volgende verhaaltje!