Neusapen - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Luca & Milan Kranenbroek - WaarBenJij.nu Neusapen - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Luca & Milan Kranenbroek - WaarBenJij.nu

Neusapen

Door: Luca

Blijf op de hoogte en volg Luca & Milan

14 Augustus 2016 | Maleisië, Sepilok

Zondag 14 augustus, Neusapen
Vandaag zijn we na het ontbijt bij ons huisje meteen naar het neusapen centrum gereden. Om half 10 was het voedertijd en we waren met nog een andere familie als enige aanwezig. Onderweg naar het platform zagen we al heel veel apen heel dichtbij in de bomen zitten. Toen er eten klaar gelegd werd kwamen ze allemaal super snel door de bomen aangeslingerd. Er waren wel een stuk of 30 apen! Een heel groot mannetje met een lange dikke neus, heel veel vrouwtjes en ook een paar babyaapjes. We konden heel lang kijken en hebben er echt van genoten! Er kwamen 3 militairen die ook naar de apen kwamen kijken en Milan vond dat wel heel interessant en ging ze allemaal vragen stellen waar ze natuurlijk helemaal niets van snapten. Hij kreeg het wel voor elkaar om even een helm op te zetten. Die was erg zwaar. Hij ging ook met de soldaten op de foto. Schieten wilde hij ook, maar dat mocht niet! Toen de apen weer terug de mangrove in gingen was het voor ons tijd om terug naar de auto te lopen. Naast onze auto stond een super grote legertruck geparkeerd. Milan was helemaal door het dolle heen toen de soldaten vroegen of we een stukje mee wilden rijden in de truck naar de volgende plek waar de apen gevoederd werden. Papa, Milan en ik gingen in de truck en mama is met de auto gegaan. Bij het volgende platform werd een film vertoond over de neusapen en het gebied waar ze hier in leven. Over het algemeen leven de apen in groepen met 1 mannetje en de rest vrouwtjes en jongen. De andere mannetjes wonen in een groep bij elkaar. De neusapen leven in de mangrove, het natte gebied tussen land en zee. Neusapen komen ook alleen maar hier op Borneo voor. Omdat er hier veel bomen gekapt worden om plantages te maken met palmbomen ( voor de palmolie) werd het leefgebied van de neusapen elke keer kleiner. Het centrum dat nu zorgt dat de apen genoeg ruimte hebben om te wonen en dat ze voldoende voedsel hebben is opgericht door 2 palmolie boeren die erachter gekomen zijn dat deze speciale dieren beschermd moeten worden. Na de film kregen we een ijsje en we hebben nog even naar de apen gekeken. Eentje was niet bang en zat wel heel dicht bij op een hek. Ook zaten er 2 hele grote neushoornvogels heel dichtbij in een boom. Met de auto zijn we naar het Rainforest Discovery Centre gereden waar je van alles kon leren over de dieren en planten in het regenwoud van Borneo. Er waren fijne wandelpaden en bruggen tussen de boomtoppen. Ook waren er uitzichttorens en een hangbrug over een meertje. Het was heel erg warm vandaag dus we vonden het al snel te heet en zijn terug naar ons huisje gegaan. We hebben nu een ander huisje dan afgelopen nacht omdat we eigenlijk maar 1 nachtje zouden blijven. We vonden het hier zo mooi en leuk dat we een extra nachtje geboekt hebben. We hebben bij de bar nog een drankje gedronken en zijn toen lekker gaan luieren: ik met een boek in de hangmat en een ligbedje, Milan met zijn Lego, Mama met een boek op bed en papa heeft de foto’s op de computer gezet. Met avondeten in het restaurantje hebben we met 2 andere Nederlandse kinderen en een hoop Engelse kinderen gespeeld. Dat was wel gezellig! Daarna nog even spelen en lekker slapen nu!

• 16 Augustus 2016 - 20:44

Simone:

Wat een avonturen weer! Die foto's met de militairen zijn ook heel stoer! Veel plezier samen. Groetjes Sander en Simone