Dwars door Borneo - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Luca & Milan Kranenbroek - WaarBenJij.nu Dwars door Borneo - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Luca & Milan Kranenbroek - WaarBenJij.nu

Dwars door Borneo

Door: Luca

Blijf op de hoogte en volg Luca & Milan

13 Augustus 2016 | Maleisië, Sepilok

Zaterdag 13 Augustus, Dwars door Borneo.

Vandaag zijn we super vroeg opgestaan. Met papa heb ik een ontbijtje gekocht bij de 7/11 en daarna zijn we meteen met de auto vertrokken voor een rit van ruim 5 uur dwars door Borneo, bijna naar de andere kant van het eiland. Onderweg zijn we natuurlijk gestopt om even uit te rusten en ons ontbijt te eten. Toen we uit de auto stapte zagen we 4 hele kleine schattige puppys! Mama heeft vandaag achterin gezeten en ik mocht voor bij papa, Milan heeft bijna de hele weg geslapen. Maar goed want we gingen weer door de bergen met veel bochten en hobbels. Rond de middag kwamen we aan in Sepilok. We hebben ons hotelletje opgezocht, Eigenlijk is het geen hotelletje maar allemaal huisjes die aan de rand van het regenwoud staan. In een grote ruimte zit een restaurantje en hier moesten we ook de sleutel halen. We hebben hier meteen gegeten en toen heeft een meneer ons meegenomen naar ons huisje. Echt super cool: we kwamen binnen en zagen een groot bed en een stapelbed. Alle bedden hebben een klamboe dus het lijkt net of we allemaal in een tentje slapen. De badkamer zit eigenlijk naast het huisje en heeft uitzicht op het regenwoud. Toen schoof de meneer een wand naast het grote bed weg en daar achter zat een klein balkonnetje met een geweldig uitzicht! Hier vermaken we ons wel. We hebben onze spullen uitgepakt en zijn daarna vertrokken naar het Oerang Oetan opvangcentrum hier in Sepilok. Als eerste hebben we daar een film gekeken over wat ze hier allemaal doen: weesjes, zieke en oude dieren opvangen en zoveel mogelijk proberen ze terug naar de jungle te krijgen. Zowel Milan als ik vonden de film super interessant. Milan vroeg wel nog even aan mama waar de popcorn bleef. Na de film mochten we het park in, We hebben een stukje gewandeld en bij een platform hebben we gewacht totdat het etenstijd was voor de oerang oetans. De verzorgers leggen dan eten neer voor de apen, en voor ons is het dan afwachten of ze daar naar toe komen. Gelukkig waren er vandaag verschillende waaronder eentje met een baby. Dit is altijd maar afwachten omdat de apen vrij in de natuur leven en niet altijd zin hebben om bij het centrum te komen eten. Eigenlijk wil dit zeggen dat de verzorgers het dan goed gedaan hebben want de apen kunnen zichzelf dan redden in de natuur. We zijn verder gelopen naar een buitenverblijf waar allemaal kleine apen zaten. Volgens Milan was dit de peuterspeelzaal. De apen wordt hier geleerd hoe ze zich moeten gedragen in de natuur. Aan de rand van dit verblijf zat een hele grote mannetjes oerang oetan. Toen was het al weer tijd om te vertrekken. We hebben eerst nog een ijsje gegeten en zijn toen terug gegaan naar ons huisje waar we even gespeeld hebben. Avondeten hebben we hier in het restaurantje gehad. Samen met Milan mocht ik nog onder de klamboe een filmpje kijken op de tablet voordat we gingen douchen en slapen.

• 21 Augustus 2016 - 10:16

Loes:

Wauw luca! Ik ben wel een heel klein beetje jaloers op jou, Milan, papa en mama!
    Wat zien jullie veel en doen jullie veel leuke dingen :)
    Heel leuk! Geniet ervan :)