Rare dieren - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Luca & Milan Kranenbroek - WaarBenJij.nu Rare dieren - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Luca & Milan Kranenbroek - WaarBenJij.nu

Rare dieren

Door: Luca Kranenbroek

Blijf op de hoogte en volg Luca & Milan

25 Augustus 2015 | Maleisië, Kuching

Dinsdag 25 Augustus: rare dieren!

Vandaag zijn we op tijd vertrokken met de auto naar Bako National Park. We moesten een klein half uurtje rijden voordat we bij een haventje kwamen waar de boten naar het nationale park vertrokken. In de wachtruimte hingen allemaal foto’s van dieren en van de natuur. Ik heb Milan een beetje bang gemaakt door te zeggen dat er een krokodil in het water zat. Milan ging aan de mensen die bij het park werken vragen of er een krokodil zat en die zeiden “ja” met een lach. Ik vond het wel leuk dat ze met me meespeelden. We kregen allemaal een zwemvest en toen vertrokken we met de boot over de rivier. Aan het einde van de rivier zijn we de zee op gevaren. Langs de kant zagen we allemaal mangrove. Erg mooi om te zien. We zijn een stuk langs de kust gevaren totdat we bij de steiger van het nationale park kwamen. Al meteen zagen we een zeeslang in het water en grappige visjes. We moesten toen eerst naar het hoofdkantoor lopen om ons in te schrijven en om een plattegrond te gaan halen. Er waren heel erg veel verschillende routes. Wij hebben ervoor gekozen om 2 korte routes te gaan lopen. Bij deze routes had je de meeste kans om zeldzame neusapen te zien. In dit park zijn ook hele mooie stranden. Toen mama ons in ging schrijven moest ze heel erg hard lachen. Er stond een bord op de balie dat er niet gezwommen mocht worden bij de stranden. De reden daarvoor was dat er een krokodil gezien was en dat ze aan het proberen waren om die te vangen. Toen baalde ik toch wel een beetje. We gingen op pad en het eerste stuk van de eerste route die we gelopen hebben was makkelijk te doen: allemaal houten vlonders. Toen moesten we een bergje over. Omhoog klimmen ging over stenen. Dat was echt cool. Na een stukje gelopen te hebben stonden er mensen te kijken hoog in de bomen. We hoorde en zagen de bomen bewegen en ook hoorde we een soort gesnurk. Hier zaten de neusapen! Ze zaten te ver weg om makkelijk foto’s te maken maar we hebben ze wel kunnen zien. Het waren er ook heel veel ( zeker omdat ik ze allemaal dubbel telde). Een stukje verder kwamen we uit in de mangrove. Vanuit de mangrove keken we naar het regenwoud en zo konden we ook goed naar de neusapen kijken. Eigenlijk zien de apen er zo gek uit dat ze maar lelijk zijn. Toch is het wel bijzonder om te zien. Tijd om even uit te rusten en om aan de weg terug te beginnen. Terug in de buurt van het hoofdkantoor hebben we gepicknickt. Papa ging alvast kaartje kopen om vanmiddag met de boot weer terug te gaan. Toen hij bij een gebouw de hoek om liep riep hij dat ik even moest komen kijken. Papa en ik moesten heel hard lachen want op een grasveldje liep een heel raar varken. Papa zei tegen mij dat het een kruising tussen een varken en een walrus was. Ik ben snel naar mama en Milan gerend om dat te vertellen. Mama zei dat papa me voor de gek hield. Er wonen hier in het park wilde baardzwijnen en die hadden we op het grasveld gezien. Wat een vreemde dieren! Voor onze tweede wandeling moesten we een hele lange brug over dwars door de mangrove. Vlak voor de brug sprongen er een aantal makaken uit een boom. Ze liepen voor ons het pad op en keken de hele tijd om, net alsof ze ons gingen pakken. Er was ook een moeder met een kleintje bij. Aan het einde van de brug begon het pad meteen met een trappetje op en een klim over de rotsen. De hele weg was erg ruig. We moesten over stenen en rotsen. Trappetjes en bospaadjes. Milan en ik vonden het erg stoer en papa en mama waren ook erg trots op ons dat we de hele dag alles zelf gelopen hebben. Op deze route kwamen we wederom een groep neusapen tegen. Nu zaten ze dichterbij en konden we ze goed bekijken. Deze maakte ook steeds weer het snurkende geluid. Tegen een boom zat ook een soort klein aapje. We weten niet goed wat voor beestje het was. Verder hebben we ook nog een fel groene slang gezien. Het pad werd maar ruiger en ruiger totdat we in een bamboebos uitkwamen en vervolgens op een met rotsen omringd strand. Tijd om even op adem te komen en om aan de terugweg te beginnen. Toen we weer terug waren bij het hoofdkantoor hebben we ons uitgeschreven en zijn we snel naar de boot gegaan. De boten lagen nu op het strand omdat het laag water was en de hele baai droog stond. De boot bracht ons terug naar het haventje en toen zijn we met de auto terug naar ons hotelletje gegaan. Na een frisse douche zijn we in het centrum wat gaan eten en daarna weer snel terug en naar bed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luca & Milan

Hey hallo! Ik ben Luca! Zijn jullie benieuwd naar alle avonturen die ik ga beleven? Kijk dan in mijn dagboek! Op 15 Maart 2012 heb ik een broertje gekregen! Nu kunnen Milan en ik samen met papa en mama mee op reis!

Actief sinds 15 Maart 2010
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 58746

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2016 - 28 Augustus 2016

Maleisie 2016

10 Augustus 2015 - 29 Augustus 2015

Maleisië 2015!

19 Februari 2014 - 10 Maart 2014

Zuid afrika!

08 September 2012 - 29 September 2012

Vietnam, een verre reis met z'n viertjes!

14 Juni 2011 - 06 Juli 2011

Amerika hier kom ik aan!

21 Maart 2010 - 12 April 2010

Van Bangkok naar Kuala Lumpur

Landen bezocht: