Zulu's en een spannende dag! - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Luca & Milan Kranenbroek - WaarBenJij.nu Zulu's en een spannende dag! - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Luca & Milan Kranenbroek - WaarBenJij.nu

Zulu's en een spannende dag!

Blijf op de hoogte en volg Luca & Milan

04 Maart 2014 | Swaziland, Lobamba

3 maart
Vanmorgen vroeg opgestaan. Toen mama in de douche ging heb ik met papa en Milan lekker even buiten gespeeld in het speeltoestel. Mama heeft mijn verhaaltje nog even op de site gezet en toen kwam de mevrouw van de kamers vertellen dat ze voor ons een kamer geboekt heeft op een ander plekje want vandaag komen hier heel veel andere mensen. Gister konden ze onze reservering niet vinden en toen hebben we toch een kamer gekregen. Nu gaan we dus ergens anders naar toe. Best wel jammer want ik vond het hier wel fijn. We hebben onze spullen gepakt en zijn met de auto naar de nieuwe plek gereden. Gelukkig hebben ze hier een veel groter zwembad. Er is ook een stapelbed! We doen het vandaag een beetje rustig aan want we hebben de afgelopen dagen veel in de auto gezeten. We hebben onze spullen naar de kamer gebracht en toen zijn we naar een Zulu-dorpje gegaan. We konden precies zien hoe de mensen hier vroeger woonde. Jammer dat het super hard regende. De meneer liet ons alle huizen in het dorp zien en ging er wat over vertellen. Na de rondleiding gingen de Zulu-mensen voor ons dansen. Omdat ik helemaal geen zin had om hier naar te kijken ging ik lekker met mijn rug naar de mensen toe zitten en flauw doen. Milan vond het wel leuk en ging mee klappen en dansen. Ik ben toen het dansen afgelopen was wel met een Zulu-meneer op de foto geweest. Vanuit de Zulu’s zijn we naar een plekje gelopen waar ze een paar kleine fabriekjes hadden. In de ene maakte ze kaarsen. Ik heb nog nooit zulke mooie kaarsen gezien: met dierenprintjes en zelfs in de vorm van dieren. Ik mocht van een van de meneren die de kaarsen maakte een stukje kaarsenvet kneden. In het volgende fabriekje waren ze stoffen aan het schilderen. Batik. Super mooi! Er was ook nog een fabriekje waar ze kleden maakte en er zat een jongen die allemaal figuren uit hout maakt en ze ook nog schildert. In de tuin van ons nieuwe verblijfplekje hebben we onze picknick opgegeten ( tussen de regenbuien door) en daarna mocht ik met papa zwemmen. Millan ging een filmpje kijken bij mama en daarna kwam hij ook nog even zwemmen. We mochten in hetzelfde restaurantje als gisteren eten. Ik had een pizza en die heb ik helemaal opgegeten! Milan had frietjes en visjes. Hij noemt het “tietieket” ( frietjes met kroket) grappig he? Milan was zo moe van het spelen en eten dat hij al lag te slapen toen we in de auto zaten. Mama heeft hem zo maar op zijn bed gelegd. Ik mocht met papa nog een cola drinken in de bar. Stoer he?
4 maart
Het heeft vannacht geregend en we waren net klaar met ons ontbijt opeten in de tuin toen het weer begon en niet meer op hield. We wilde vandaag op ons gemak naar de grens met Zuid-Afrika rijden en op verschillende plekken uitstappen en kijken. Het is super mooi hier: heel veel groen, veel bergen en ze hebben hier overal velden met ananas en bananen. Door al die regen werd het plan veranderd: in 1 stuk door naar de grens rijden, vlug uit de auto voor een stempel, weer in de auto, een stukje verder rijden, weer uit de auto voor een stempel, van het ene naar het andere loket en toen met de auto door de poort en nog een keer je paspoort laten zien. Ze weten hier denk ik nog niet dat het misschien veel makkelijker kan. Toen we de grens over waren reden we door een natuurgebied waar we al snel een paar giraffen tegen kwamen. Inmiddels was het weer een beetje licht en was de meeste regen weg. Papa en mama wilde in een van de komende dagen graag nog een keer naar het Hluhluwe/ imfolozi park waar veel wilde dieren zitten. Omdat we vroeg vertrokken waren en langs het park kwamen, hebben we er vandaag maar een bezoekje aan gebracht. Het is vandaag toch nog een hele spannende dag geworden. We reden door het park en draaide rechtsaf een weggetje in. Toen we deze weg een stuk ingereden waren stond er een auto stil. Papa kon niet zo goed zien of de mensen in deze auto ergens naar aan het kijken waren en wist dus niet zo goed of we er voorbij zouden gaan of even zouden wachten. Toen ging de auto een stukje achteruit rijden en zat er een mevrouw heel stom te zwaaien dat we achteruit moesten rijden. Pas toen zagen we twee hele grote olifanten snel over de weg aan komen lopen. Spannend! Papa heeft met de auto het hele pad achteruit terug gereden. Er waren nog twee auto’s voor ons en eentje achter ons. Ik denk dat de olifanten er wel om moesten lachen. Papa heeft snel nog een paar foto’s gemaakt en is toen weggereden omdat de olifanten achter ons aan over de weg gelopen kwamen! Een stukje verderop zat een hele mooie varaan. We hebben goed in de spiegels van de auto gekeken of de olifanten al weg waren. Hij was niet meer te zien. Toen zijn we over een ander pad gereden en kwamen we bij een rivier uit. In de rivier zwom een krokodil en er waren 2 nijlpaarden aan het stoeien. We hebben in dit park weer veel giraffen gezien. Er was ook een kamp in het park waar we uit de auto mochten. Er was zelfs een speeltuin! Hier hebben we lekker even gespeeld en koekjes gegeten. Er zaten kleine aapjes die de verpakking van de koekjes uit de vuilnisbak gingen pakken om de kruimels op te eten. Toen we weer op weg waren kwamen we bij een rivier die over de weg gestroomd was. En nu, dit is e doorgaande weg die we moeten rijden om bij de uitgang te komen? We hebben even gewacht om te kijken of de andere auto’s er door konden rijden en zijn er toen zelf doorheen gereden. Wauw!!! We zijn nog een zijpad ingedraaid en na een heel stuk rijden zagen we een grote modderpoel met een neushoorn die lekker lag te luieren. Een stukje verderop stonden nog 2 neushoorns in de bosjes. We zijn weer een stukje verder gereden en toen stond er een neushoorn midden op de weg. Hij ging wel een beetje aan de kant. We zijn langs de neushoorn gereden en hij was zo dicht bij dat ik hem wel een kusje had kunnen geven als mijn raam open had gestaan. Ook in dit pad moesten we een klein stukje door de rivier. Het park had ook heel veel bergen waar we moeilijk met de auto omhoog konden rijden maar gelukkig is het toch gelukt. Nu zijn we in St Lucia. Dit is aan zee. We hebben boodschappen gedaan en mama heeft gekookt. Na het eten zijn we lekker in bad geweest en nu gaan we snel slapen want morgen gaan we naar de nijlpaarden en krokodillen kijken! Ik ben benieuwd of het net zo’n spannende dag wordt als vandaag.

  • 06 Maart 2014 - 11:58

    Wilmie:

    Geen wonder dat het daar zo groen is als het daar zoveel regent. Lijkt het toch nog een beetje op Nederland daar. Enne met de auto door de rivier.....spannend hoor. Was ie natuurlijk wel weer wit in plaats van bruin.

  • 06 Maart 2014 - 13:19

    Oma Aly:

    Ha luca en Milan en papa en mama natuurlyk ook.Wat fijn dat jullie zoveel meemaken en ook veel wilde dieren van zo dichtbij zien.en dan ook nog door de rivier rijden met de auto. Ben blij dat dat hier niet hoeft.maar we genieten hier nu ook van het moole weer.en de vooruitzichten zijn nog beter dus dat word genieten.nou nog veel plezier en geniet ervan.zal toch blij zijn als ik jullie volgende week weer in mn armen kan sluiten. Gr opa toon en oma Aly.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luca & Milan

Hey hallo! Ik ben Luca! Zijn jullie benieuwd naar alle avonturen die ik ga beleven? Kijk dan in mijn dagboek! Op 15 Maart 2012 heb ik een broertje gekregen! Nu kunnen Milan en ik samen met papa en mama mee op reis!

Actief sinds 15 Maart 2010
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 58739

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2016 - 28 Augustus 2016

Maleisie 2016

10 Augustus 2015 - 29 Augustus 2015

Maleisië 2015!

19 Februari 2014 - 10 Maart 2014

Zuid afrika!

08 September 2012 - 29 September 2012

Vietnam, een verre reis met z'n viertjes!

14 Juni 2011 - 06 Juli 2011

Amerika hier kom ik aan!

21 Maart 2010 - 12 April 2010

Van Bangkok naar Kuala Lumpur

Landen bezocht: